Tangodansen in Argentinie

24 januari 2012

En dan is daar alweer een eerste update vanuit Zuid-Amerika. Vorige week begon mijn tweede lange reis in een korte tijd…wat een geluk. Bepakt en bezakt (natuurlijk weer teveel meegenomen) naar Schiphol. Op Heathrow heb ik 4 uurtjes moeten wachten die ik gezellig kletsend doorgebracht heb met een Braziliaans/ Nederlands meisje. Zij vond mij een engel gezonden uit de hemel omdat ik haar kon helpen met uitzoeken waar haar volgende vlucht was…ze sprak geen woord engels, had nog nooit alleen gereisd en haar moeder heeft wel 5 keer bezorgd gebeld in die paar uurtjes.

Op woensdag kwam in na een lange maar prima reis aan in het hostel dat ik thuis al geboekt had. Net voor mij checkte een Nederlandse meid (Leonie) in waarmee ik vervolgens twee dagen rondgelopen heb ik Buenos Aires. Met de metro en de bus hebben we veel gezien:
- Boca de wijk van het Boca Juniors voetbalstadion (waar we een rondleiding hebben gekregen, dit is echt de trots van de Argentijnen) en de wijk waar de tango is ontstaan,
- een grote obelisk midden in de stad,
- Playa de Mayo waar we de dwaze moeders hebben zien demonstreren (indrukwekkend!),
- een haven met een boulevard waar we heerlijk aan de prosecco en mediterraanse hapjes hebben gezeten,
- een grote begraafplaats met allemaal imposante bouwwerken voor de overledenen (beetje vergelijkbaar met de Chinese begraafplaats in Manila) waar ook Eva Peron begraven ligt.
En na de drukke dagen hebben we ons natuurlijk heerlijk tegoed gedaan aan lekker eten. Ook in Buenos Aires hebben ze heerlijke sushi :).

Nadat Leonie vertrokken was heb ik vrijdag een tangodagje gehad. Eerst heb ik een lesje genomen. Mijn juf was erg trots op mijn talent haha. Daarna wilde ik 's avonds naar een traditionele salon gaan maar had daarvoor eigenlijk nog niets gepland. Maar het leuke is natuurlijk als je niets plant dat je van alles kan doen. Een man die ook in het hostel verbleef ging naar een Tangoshow met daarbij een diner en vroeg of ik zin had om mee te gaan. In eerste instantie had ik nee gezegd omdat ik een hekel aan commerciële shows heb (erfenisje van de georganiseerde reizen). Maar op een gegeven moment begon ik wel honger te krijgen en was hij nog niet weg dus ik dacht: laat ik eens vragen wat het kost. Nou niets dus, hij wilde me graag mee uit nemen dus wilde wel betalen…als vervroegd verjaardagsfeestje zei hij :). Na even tegengesputterd te hebben (blijft wennen als anderen iets voor me betalen) en een andere gast zich ermee bemoeide dat ik het gewoon aan mocht nemen omdat sommige mensen het gewoon leuk vinden om een ander iets te geven toch maar besloten om mee te gaan. De slippers werden weer verruild door high heels en Joe uit Vancouver en ik gingen op stap. We kwamen erg laat aan en werden meteen voorin de zaal gezet. Tussen een Argentijns en een Braziliaans stel. Het eten werd versneld aan ons voorgeschoteld want iedereen was verder al klaar maar desondanks was het toch een heerlijk 3 gangendiner. Ook leuk zitten kletsen met onze buren. Argentijnen zijn zo vriendelijk en behulpzaam…ze geven ook allemaal leuke tips voor mijn reis. De show daarna was ook echt bovenverwachting. Tje wat kunnen die Argentijnen dansen. Na de hele gave show zijn Joe en ik nog even naar een traditionele salon geweest….wat een ervaring. We belanden in een salon met allemaal Argentijnen van alle leeftijden. En daar gaat het er dus ook echt traditioneel aan toe, de mannen vragen de vrouwen ten dans (ja mam, het gebeurt nog wel ergens maar niet in de Reinders). Een waar schouwspel waar je uren naar kan kijken. Na een verrassende tangodag ben ik moe en tevreden mijn bedje in gedoken.

Zaterdag stond een bezoekje aan de Zoo in BA op het programma en heb ik 's avonds een bus genomen om 18:00uur naar het noorden (via Salta naar Cafayate). De totale trip heeft maar liefst 28 uur geduurd. Gelukkig word je als alleen reizende altijd een beetje verwend dus ik had al snel twee stoelen toegewezen gekregen zodat ik lekker kon slapen. En daarnaast heb ik nog leuke gesprekken gevoerd met de host in de bus. Hij sprak geen engels en ik geen spaans dus met de lonely planet en een woordenboekje hebben we druk zitten vertalen, heel grappig om zo te communiceren. Hij bleek op dezelfde dag jarig als ik dus het plan was al snel bedacht om 's avonds onze verjaardagen alvast te vieren met wijn die hij ergens vandaan had getoverd (de 1e klas van de bus denk ik). Sterrenkijken, muziek luisteren op mijn laptop, kletsen en rode Argentijnse wijn drinken is niet zo'n slecht begin van de nacht. Hij had al bedacht dat ik wel in Argentinië kon komen wonen maar ik heb maar even uitgelegd dat iedereen thuis dan begint te huilen, haha. Ik heb maar gezegd dat hij naar Nederland moet vliegen aangezien hij een piloot in opleiding is. O dit zijn zulke heerlijke onverwachte momenten die je vooral vaak meemaakt op dit soort reizen…makes me happy!

Zondagavond kwam ik moe aan in Cafayate…ik had nog niets geboekt maar liep toevallig tegen een heel leuk hostel aan. Hier zat iedereen gezellig wijn te drinken en de bbq was al aan voor het bereiden van serieuze stukken vlees. Maandagochtend heb ik een tour door de omgeving gedaan om de prachtige bergen rondom Cafayate te bekijken. Enorm indrukwekkend…een beetje vergelijkbaar met de Grand Canyon maar dan kleiner. 's Avonds gezellig met 2 Nederlandse meiden en een Engelse jongen wijnijs gegeten en samen pasta met salade gemaakt in het hostel.

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen en ga ik een kaasboerderij bezoeken waar ze geitenkaas maken en een of meerdere Bodega's (wijngaarden). Lekker wijn proeven/ drinken en kaas die ze daar ook maken.

Zoals jullie zien: ik vermaak me weer prima :)!!

1. Aty:
    24 januari 2012
    Leuk Aafke en nog gefeliciteerd! Je trip door BA herken ik inclusief traditionele tango. Maar zo alleen zo gezellig met zo'n leukerd zo lang in de bus dat herken ik jammer genoeg niet. Bofkont.
  2. Sanne, Bregje en Pepijn:
    24 januari 2012
    Wat mooi in Argentinië. Wist niet dat ze daar ook zo'n mooi landschap hebben! Bregje vraagt of we dan ook tango les krijgen? En mag ik met mijn soepele heupen ook mee doen, hi....hi...
    Wij hebben onze auto net weg gebracht voor een grote beurt. Hebben we vandaag een echo gehad. Hier loopt alles goed behalve dat we je een beetje missen. Gooien de restjes eten nu maar weg. X love you ons 3 of 3,5
  3. Corry:
    volgend reisje naar Cuba? Salsa dansen is ook leuk! x
  4. Mijntje:
    24 januari 2012
    Heerlijk zeg, om je verhaal te lezen. Ik was al jaloers op het tangodansen voordat je naar Buenos Aires ging. Maar nu dus nog meer... En ik ben na het lezen van je verhaal ook jaloers op de mannelijke aandacht. Zijn ze knap? ;)
    Geniet van alles! X Mijntje
  5. Simone en harm:
    hey meis,

wat klinkt het toch weer allemaal geweldig, en wat zal er nog volgen.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Heel veel plezier nog en een dikke kus voor jou
  6. Trees:
    Hallo Aafke,

Wat een leuke verhalen heb je te vertellen. Ik hoorde van je moeder over je restaurantervaring met pickpockets, maar alles is toch nog goed gekomen.
    Gefeliciteerd met je verjaardag 26 januari en geniet maar van deze leuke reis.
  7. Paul:
    25 januari 2012
    Nice Aafke, Als ik er bij was, waren we samen naar Boca Juniors gegaan!! Enjoy!! xxx
  8. Marian en Michel:
    26 januari 2012
    Hoi Aafke,

Wat een leuke tijd heb je weer, geweldig dat je al die verschillende mensen ontmoet.
    Lijkt de tango een beetje op de salsa, of is dat heel anders?
    Je bent vandaag jarig, hartelijk gefeliciteerd, ik hoop dat je een leuke dag hebt.
    Veel plezier daar nog!
  9. Marieke van Beurden:
    26 januari 2012
    Lieve stoere Aafke, allereerst gefeliciteerd!!! Wat super om je verjaardag in zo'n heerlijk land te vieren. Leuk om je eerste avonturen te lezen, klinkt weer zalig! Vooral die spontane ontmoetingen. En dan de hele ambiance van mooie steden, natuur, en lekkere wijntjes! Wat wil je nog meer? Geniet ervan lieverd! Xx
  10. Lijntje:
    27 januari 2012
    AAAAAF!! wat een heerlijke blog! Heb het idee dat je lekker aan het genieten bent :) De Zuid amerikaanse wijn valt volgens mij ook goed in de smaak haha! Is het een wereld van verschil met Azie? Iig wel al lekker sushi op, hoe kan het ook anders ;).
    Meid, have fun! Gooi je blonde lokken in de strijd en zorg dat je nog een goed toga feestje kan meepakken!
    Enjoy!
    xxxLijn
  11. Jolanda v.d.Borne:
    1 februari 2012
    Hoi Aafke
    wat ben je toch een bofkont twee van zulke mooie reizen vlak na elkaar.
    Ik ben jaloers en vooral op dat tango dansen heerlijk als je dat goed kunt,en ook die spontane contacten en gesprekken met verschillende mensen.
    Gelukkig hebben ze van hier uit de bankpas weer kunnen activeren.
    Hardstikke leuk. Genieten maar groetjes
  12. Karin v.Bokhoven:
    1 februari 2012
    Hoi Aafke, wat ben je toch weer lekker aan het genieten! En wij genieten hier mee van al je avonturen! Nog heel veel plezier. Groetjes uit het koude Esbeek.