Peru in een notendop

12 maart 2012

Na Carnaval in Rio heb ik een vliegtuig genomen richting Lima (via Buenos Aires). Omdat ik niet vanuit Rio door de jungle naar Bolivia wilde reizen (blijkt een enorme lange en zware reis te zijn) heb ik een vliegtuig genomen. Dit bespaarde tijd dus ik kon Peru toevoegen aan mijn reis :). Zoals iedereen keek ik vooral uit naar Macchu Pichu, een van de 7 nieuwe wereldwonderen. Ik heb er inmiddels 4 gezien :). In Peru heb ik in totaal drie stops gedaan; Lima, Ica en Cusco.

In Lima was ik van plan enigszins op adem te komen na al het feesten in Brazilië, maar niets was minder waar. De eerste dag heb ik een citytour gedaan. Ik word een beetje lui merk ik…het is wel erg makkelijk om in een bus door de stad gereden te worden langs de highlights in plaats van alles zelf uitzoeken. Dat doe je toch al genoeg tijdens je reis…bussen regelen, vliegtuigen, excursies boeken, hostels reserveren soms ben je daar best druk mee. Ik ging dus met de bejaardenclub mee door de stad. En ik moet bekennen Lima is prachtig! Het heeft hele mooie oude imposante gebouwen en er hangt een relaxte sfeer…dit in tegenstelling tot mijn verwachtingen. Ik had een vieze en gevaarlijke stad verwacht maar het was echt boven verwachting. Mijn hostel was ook super relaxt, veel Zuid-Amerikanen, dat is erg leuk als ze tenminste Engels praten. Interessant om de verschillen te ontdekken in mensen van verschillende delen van de wereld en de verschillende culturen. Ik ben twee avonden op stap geweest met het personeel van het hostel en alle andere backpackers. Super gezellig! We hadden een leuke club gevonden waar Salsa werd gedraaid en live muziek was dus ik heb twee avonden heerlijk staan dansen. De laatste dag ben ik weer lekker sushi wezen eten (met stip mijn favoriete eten) en heb ik een bezoekje gebracht aan het strand waar je overmand werd door mensen die je probeerde aan het surfen te krijgen. Dat heb ik maar even aan me voorbij laten gaan omdat ik geen tijd meer had.

Na Lima ben in samen met een Duits meisje uit mijn hostel naar Ica gegaan. Een plaatsje zuidelijk van Lima. Vanuit hier hebben we een dagtripje gemaakt naar Paracas. In Paracas lag een boot op ons te wachten om rond een aantal eilanden te varen helemaal vol met pinguïns, zeeleeuwen en enorm veel vogels die erboven cirkelden. Een erg mooi stukje natuur! De dag erna hebben we vanuit Ica een tripje gemaakt naar de zandduinen. Hier hebben we gesandboard en een ritje met een zandbuggy gemaakt. Dit was zo gaaf!! Ik was nog nooit in de woestijn geweest dus dat was op zich al een bijzondere ervaring, niets anders zien dat zand om je heen (hier kun je beter niet verdwalen). Ongelooflijk hoe stijl de helling zijn waar je vanaf kunt sandboarden. Sandboarden is vergelijkbaar met snowboarden maar dan op zand en het sandboard is eigenlijk een plank met hechtingen voor je schoenen erop. De laatste en stijlste helling ben ik zittend op het board af gegaan. Dat leek een goed idee tot halverwege. Op de een of andere manier begon hier het zand op te stuiven en ik werd bedolven onder een grote zandhoop. Ik zag helemaal niets meer en ik had zand op plaatsen waarvan ik nooit geweten heb dat zand daar kon komen haha. Maar het was erg leuk. Als zandmonster heb ik het laatste gave ritje in de buggy doorstaan. De chauffeur vond het leuk om hellingen te nemen waarvan ik me niet voor kon stellen dat je daar recht vanaf kon gaan zonder om te slaan dus de adrenaline suisde door de buggy :). Na een mooie zonsondergang in de woestijn heb ik een bus genomen naar Cusco.

Vanuit Cusco heb ik een tweedaagse tocht naar Macchu Pichu gemaakt en een dagtripje naar Moray. Eerst had ik bedacht om een mountainbike-, hike- en raftingtocht te gaan doen maar na het weer bekeken te hebben in Cusco (het regende daar iedere dag) heb ik toch maar voor de droge optie gekozen. De eerste dag heb ik lekker geluierd in Cusco (dat had ik wel nodig na weer een nachtelijke busrit waar ik gebroken uitkwam) en heb ik een massage genomen waarvan ik vervolgens al dagen pijnlijke plekken op mijn rug heb (het kan ook te hard zijn Peruaanse masseuse!!). 's Middags had ik een cafe gevonden (m.b.v. de lonely planet) waar ze een verrukkelijke Mediterraanse salade serveren. Na nog een koffie in een echt Peruaans restaurant (waar ze langs liepen met dienbladen met gegrilde cavia's erop, getver) ben ik lekker naar mijn bedje gegaan. Omdat Cusco op 3360 meter ligt moet je lichaam ook wel harder werken dan normaal.

De dag erna (donderdag) ben ik met een bus Sarced Vally gaan bezoeken. Dit zijn een aantal bezienswaardigheden rondom Cusco uit de tijd van de Inca's. Erg indrukwekkend om te zien wat ze in die tijd allemaal gebouwd hebben!! Inventief ook hoe ze met behulp van de zon konden weten welke dag het was en welk seizoen. Nadat een Peruaans meisje nog met mij op de foto wilde (super grappig want ze had de hele dag helemaal niets gezegd tegen me maar ik was blijkbaar toch bijzonder…mensen raken ook steeds mijn haar aan, heel funny) werden de mensen die een tweedaagse trip hadden geboekt achter gelaten in Ollantaytambo om van daaruit de trein te nemen naar Aguas Calientes waar we sliepen.

Op de tweede dag ging om 5 uur de wekker om vervolgens te ontbijten en een bus te nemen naar Machu Picchu. Ik had een toegangsticket om ook de berg achter Machu Picchu op te gaan (Wyana Picchu). Dit was erg gaaf want er worden per dag maar 400 mensen op deze berg toegelaten. Later begreep ik waarom want je moet een enorme smalle en stijle trap op naar de top van de berg dus hierop kunnen niet teveel mensen tegelijk lopen anders gaan er doden vallen. In iets minder dan een uur was ik op de top van Wyana Picchu van waaruit je een verbluffend uitzicht op Machu Picchu had…als het niet bewolkt is. Haha en dat was het dus wel. Ik was gebroken (die tocht de berg op was enorm zwaar, zeker omdat je hier op flinke hoogte zit waar de lucht dus enorm ijl is) maar wel voldaan dat ik die hele berg had beklommen. Op de terugweg was is niet helemaal scherp meer en miste ik de afslag naar Machu Picchu. Dus (omdat ik natuurlijk energie teveel had…NOT) heb ik nog even een extra stuk gehiked.

Na het beklimmen van de berg had ik een georganiseerde tour met een guide door Machu Picchu. Interessant om meer te horen over deze prachtige Inca nederzetting! Moe maar meer dan voldaan ben ik daarna afgedaald naar Aguas Calientes waar ik 's avonds weer de trein en bus terug genomen heb naar Cusco. Wow wat was Machu Picchu indrukwekkend, boven op een berg oprijzend uit mysterieuze mist die imposante oude ruïnes van de Inca's stammend uit ongeveer de jaren 1440.

De laatste dag in Cusco heb ik een excursie gedaan naar Moray, Inca terrassen in de vorm van een amfitheater en zoutbaden waar elke familie uit het dorp 8 baden heeft zodat ze hun vaste inkomen hebben (een mooi systeem om iedereen van enig inkomen te voorzien). De dag heb ik afgesloten samen met een Italiaans meisje die bij mij in de groep van Machu Picchu zat en een vriendin van haar met haar Noorse vriend en twee mensen uit mijn hostel. O wat hebben we die avond gelachen. Ik ben echt gek op het temperament van Italianen. Alleen al hoe ze in elkaar krimpen als ze iemand met een mes spaghetti zien eten (not me) is hilarisch!!

Toen ik dit schreef zat ik in het vliegveld naar La Paz, Bolivia om van daaruit een vliegtuig te nemen naar Rurrenabaque in het noorden van Bolivia (voor het maken van een trip door de jungle). Dat is alleen helaas nooit gelukt…wordt vervolgd :).

1. Sanne, Bregje en Pepijn:
    12 maart 2012
    Wat een mooi verhaal! Leuk dat Peru weer zo rustig is na Brazilië. Maar gelukkig voor jou kan je er ook goed stappen. X veel plezier nog. We hebben net een nieuwe laptop met webcam. Dus kunnen we skypen. X
  2. Mijntje:
    13 maart 2012
    Het is prachtig daar, bij Macchu Piccu! Ben je helemaal afgedaald naar de tempel van de maan? Zo heet het beneden toch...? Ik ben ook in Moray geweest en heb daar nog een hele mooie foto van een katje gemaakt. Was een heel tam, aanhankelijk beestje. Leuk weer om alles te lezen, Aaf! Je klinkt lekker rustig en voldaan. Geniet van je laatste periode! x
  3. Aty:
    13 maart 2012
    Voor ons is Peru ook bekend gebied. Heerlijk om je enthousiaste verhalen te lezen, alle goede herinneringen komen weer levendig boven.Ben benieuwd naar je wederwaardigheden in Bolivia, ik geniet van de manier waarop je ze verwoordt. Heb nog maar een mooi vervolg!
  4. Marian en Michel:
    13 maart 2012
    Wow Aafke wat heb jij een mooie vakantie, dit ga je echt nooit meer vergeten!
    Wat goed dat je van alles onderneemt en al die contacten met andere mensen, mooi om te lezen.
    Geniet nog maar ff!
    Groetjes
  5. Leonie Caris:
    13 maart 2012
    Ha aafke, we hebben elkaar al heel lang niet gesproken maar worden volgens mij via de mama's wel een beetje op de hoogte gehouden. Ik volg al een tijdje je reisblog: wat ben je een ontzettend gave en boeiende reis aan t maken, ik lees je verslagen met veel plezier Geniet er lekker van en ik "volg" je nog ff mee! Groetjes Leonie
  6. Marcia:
    15 maart 2012
    Wat 'n belevenissen allemaal!! echt super tof! o.a. 't sandboarden lijkt me enorm gaaf om te doen, maar al 't moois dat je mee maakt, ontdekt en vooral beleeft natuurlijk ook! heel veel plezier nog! xmars
  7. Karin v.Bokhoven:
    15 maart 2012
    Wat heb je toch weer een geweldig reisverslag geschreven! We kijken uit naar het vervolg.
    Nog veel plezier!
  8. Corry:
    16 maart 2012
    de sahara foto's komen Floor en mij ook bekend voor. Wij hebben niet gesandboard maar zijn er te voet doorheen getrokken. Hele ervaring. Tot volgende week. xx