Enjoying life in Vietnam

10 augustus 2011

Vanwege onze matige (zacht uitgedrukt) ervaringen met de bus in Vietnam hebben Marjolijn en ik de tocht van Hoi An naar Hue achterop een motor doorgebracht. We hebben dit gedaan met Easy Riders, een organisatie die je meteen wat van het land laat zien tijdens de rit. Het was een rit van 150 km en duurde van 8 uur tot half 3. Onze massages van de dag ervoor waren teniet gedaan na de uren op de motorbike maar het was echt een prachtige rit. Stel je voor: prachtige parel witte stranden, azuur blauwe zee, super blauwe lucht en mega groene bergen. Prachtig, prachtig, prachtig en eigenlijk onbeschrijflijk (op de foto is het vaak toch iets minder mooi). Onderweg zijn we nog gestopt bij een waterval waar we hebben geluncht. Het was echt een chil plekje waar ook heel veel locals aan het relaxen waren. Leuk om te zien wat de jeugd hier doet. Zij sprongen in het water en gooide elkaar erin. Zaten lekker biertjes te drinken, muziek te luisteren en met een plastic zak van de rotsen af aan het glijden. Tegelijkertijd zat oma in het zelfde water zichzelf te wassen. Multifunctioneel zo’n waterval.

Vrijdag hebben we doorgebracht in Hue. Hier hebben we een tombe, de tombe van Minh Mang, bekeken wat zijn laatste rustplaats was. Dit was een keizer die aan de macht was van 1820 tot 1840. En het was letterlijk een rustplaats, de natuur was daar prachtig! Super grote vijvers, hele oude dikke bomen en alles was groen (het voordeel van reizen in het regenseizoen). Daarna zijn we op onze gehuurde motorbike verder gereden naar de Citadel, een keizerlijke stad gebouwd in de begin jaren 1800. Het is wel echt heel warm geweest deze dagen in Hue en op de motorbike. We liepen aan een stuk door zonnebrand te smeren (op mijn inmiddels gebroken witte huid…ik zal wel nooit een negertje worden), water te drinken en vooral heel veel te zweten. ‘s Avonds zijn we met de nachttrein naar Hanoi vertrokken (ja ja, het vermijden van de bus is structureel geworden). Marjolijn en ik zaten helaas niet samen in een coupe, wat overigens misschien voor de medereizigers wel prettig was in plaats van twee aan een stuk door kwebbelende meiden in de coupe. Vreemd genoeg zijn we na al die weken samen reizen nog niet uitgekletst. Maar het gaat dan ook vooral nergens over dus daarover kun je altijd doorpraten. We zaten allebei bij een Vietnamees gezinnetje in een kamertje met 4 bedden wat meer op een gevangeniscel leek dan op een airconditioned luxe coupe voor de rijken. Maar ik moet toegeven dat ik na mijn avondeten, bestaande uit een croissant en nootjes, lang en heerlijk geslapen heb.

In Hanoi hebben we een dagje doorgebracht omdat we zo snel mogelijk naar Halong Bay wilde gaan. De dag in Hanoi hebben we dan ook besteed aan rondwandelen, lunchen en dineren, 3 daagse boottrip naar Halong Bay boeken en shoppen :).

Zondag, maandag en dinsdag hebben we doorgebracht op een boot in Halong Bay. Halong Bay is een prachtige baai ten oosten van Noord Vietnam en er zijn daar allemaal bergen die eruit zien alsof ze zo uit de lucht zijn komen vallen in het water. Bij de organisatie waar we deze trip boekte was het personeel erg erg onduidelijk over wat we konden verwachten van de trip. Maar omdat ons deze reisorganisatie was aangeraden hebben we daar toch maar geboekt. We kregen prachtige plaatjes te zien van hotelkamers in de boot en super chique boten maar wij verwachtte niet dat dat werkelijkheid ging worden. Eigenlijk ziet alles er hier altijd mooier uit op de plaatjes als je iets boekt dan in werkelijkheid. Zondag zijn we aan boord gegaan…van het meest prachtige schip waarop ik ooit heb mee mogen varen. Overal goud behang, gestoffeerde stoelen, hout op de vloer, een stortdouche, een dek met ligbedden en tot onze verrassing zelfs echte franse wijn. We hebben ons dus maar even heerlijk laten verwennen; op een ligbed op het dek met een badjas aan en een glaasje prosecco in de hand en ‘s avonds weer lekkere seafood van de BBQ eten. We hebben een floating vissersdorpje bezocht, ons op een bambooboot rond laten peddelen, zelf gekajakt, een pearl farm bezocht (ja ja, je kunt parels kweken...dat ik dat niet bedacht eerder had...lucratief), grotten bezocht en natuurlijk heerlijk gezwommen. Kortom: dit is het goede leven. Ik val in herhaling maar: ik geniet met volle teugen en heb nog geen moment spijt gehad van deze reis. Vandaag en morgen nog twee daagjes in Hanoi sightseeing en dan op naar mijn neef in Manilla!

1. Carmen:
    10 augustus 2011
    Hi Aafke, jeejtje wat een avonturen allemaal! Maar zo te lezen geniet je met volle teugen...goed te horen! Veel plezier nog de aankomende tijd! xx
  2. Martijn:
    10 augustus 2011
    prachtig verhaal Aafke, ik ben jaloers!!
  3. Mijntje:
    10 augustus 2011
    Tjee Aaf, wat hebben jullie weer veel gezien & gedaan! 't Klinkt als een heerlijke ervaring en een fantastisch avontuur. 't Is je gegund hoor! X
  4. Corry:
    10 augustus 2011
    Het was weer genieten van je mooie reisverhaal en prachtige exotische foto´s. Vietnam wordt ook zeker voor ons nog een reisdoel! Fijne tijd bij Jasper en Harriet en knuffel voor Brynne. Liefs Peter en Corry.
  5. Theo:
    10 augustus 2011
    ik las Citadel...ik dacht meteen aan Den Bosch! (A) http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Citadel_beeldbankvenw.jpeg

eigenlijk maar flauw grapje, waar ik me onder verstop want het is me toch een wisselvallig weertje (lees: PLEURIS WEER!) in NLD. Dus maak de borst maar nat voor je terug reis!

Ja, ook ik ben jaloers!
  6. Karin v.Bokhoven:
    10 augustus 2011
    Hoi Aafke, wat heb je in één week tijd weer veel meegemaakt en genoten! Nog veel reisplezier verder! Lieve groetjes uit Esbeek.
  7. Gijs:
    11 augustus 2011
    Nou prinses aafke, jij vermaakt je dus ook nog steeds goed! :) Wat een relaxte plekjes allemaal weer. Geniet ervan! Ik ben weer terug in NL, ok mooi! haha
  8. zohra:
    12 augustus 2011
    Ooooh Aak geweldige dat je het zo naar je zin hebt,geniet er dubbel van dit kan niemand je meer afpakken. P.S.ik heb genoten van je verslag
    groetjes en tot gauw
    zohra
  9. Floor en Sam:
    14 augustus 2011
    Hoi aafie, prachtige foto's heb je, heb ze net allemaal nog even bekeken. In het echt zal het inderdaad nog indrukwekkender zijn.

Dankje voor je kaartje!! geniet nog een paar weekjes x
  10. Sanne, Bregje en Pepijn:
    19 augustus 2011
    Ha lieve zus,
    De foto van de binnenkant van de boot overtreft zelfs mijn gedachten.
    Lijkt wel de Titanic, jullie zijn toch niet gezonken he.
    Geniet ervan en zien je over 2 weken.
    x